Korillinen mielen taitoja Koronakevääseen: Kiitollisuus kantaa

Kirjoitan tätä sunnuntai aamupäivällä. Radiosta tulee Pekka Laineen Ihmemaa. Monesti meidän sunnuntai rutiineihin kuuluu Radio Suomen aamupäivän upeiden toimittajien tekemät musiikkiohjelmat. On ihan parasta viettää kiireetöntä aamua, lukea lehdet, syödä hyvä aamiainen, nauttia kahvista ja jutella niitä näitä. Kerrata viikon kuulumiset. Mikä mahtava hetki.  

Kevät. Aurinko paistaa ja luonto on kauneimmillaan. Saan elää toimintakykyisenä tämän sunnuntain. Olo on täynnä kiitollisuutta. Tunnen olevani valtavan etuoikeutettu. Tunnen olevani täynnä elämää.

Elämäni on täynnä kiitollisuuden aiheita. Jossain kohtaa teimme puolisoni kanssa joka päivä listaa asioista, joista olimme kiitollisia. Kirjoitimme yhteiseen vihkoon vähintään kolme kiitollisuuden aihetta. Näennäisesti ihan pienet arkiset asiat ilmestyivät listalle. Kuten esim. se, että saa syödä tuoretta ruisleipää. Toki listalla oli sellaisia elämää suurempia asioita. Kuten valtava, käsittämätön rakkaus, joka meitä on kohdannut. Kun asioita alkoi listata, kiitollisuus sai suuremman merkityksen. Kiitollisuuden aiheisiin alkoi kiinnittää huomiota ja kiitollisuus kasvoi entisestään.  

Kokeile toiminnallista kiitollisuus harjoitusta

Kiitollisuuden teemaa voisi vielä syventää. Kokeile tehdä se toiminnallisesti siten, että seiso jossain sopivassa alkupisteessä ja ota yksi askel kuviteltua janaa pitkin ja mieti yksi asia, mistä voit olla kiitollinen. Koita saada esille myös se tunne, joka tuohon kiitollisuuden aiheeseen liittyy. Ota riittävästi aikaa, kokeaksesi myös kehollisesti kiitollisuus. Jatka matkaa askeleen verran ja palauta mieleesi joku toinen kiitollisuuden aihe. Pysähdy tuntemaan ja kohtaamaan kiitollisuus. Jatka matkaa vielä kolmanteen kohtaan ja ota uusi kiitollisuuden aihe. Makustele ja tunne. Lopuksi voit vielä siirtyä janan sivuun ja katsella itseäsi ikään kuin ulkopuolelta. Miltä tuo pieni kiitollisuuden matkasi näyttää? 

Yleltä tuli viikolla hyvä ohjelma onnellisuudesta. Sen mukaan onnellisuus on tavoitettavissa ja mieli todellakin muokkaantuu ja tuo muutos on myös mitattavissa.  Suosittelen ohjelmaa. Kiitollisuus lisää onnellisuutta.

Prisma: Terveyden salaisuudet. Onnellisuus. Jokainen meistä haluaa olla onnellinen, mutta mitä onnellisuus oikeastaan on? Tutkimukset osoittavat, että onnellisuus on paitsi tavoitettavissa oleva tila, myös mitattavissa oleva ominaisuus.

Tämä blogi on tässä kohtaa mun viimeinen korona kevään kirjoitus.  Blogeissa Hanna ja minä olemme kirjoitelleet tarinoita omista kokemuksistamme ja liittäneet niihin koronakevääseen sopivia mielen harjoituksia. Toivottavasti joku tarina on kiinnostanut ja olet ottanut reppuusi jonkin harjoituksen. Elämä kantaa.


Pitäkää huolta.


T: Maikku


Hanna on eläköitynyt urheilija, markkinoinnin moniottelija sekä kasvava mielen valmentaja. Mielen valmennusta Hanna on opiskellut Mental Sport Valmentaja-koulutuksessa sekä NLP Practioner-koulutuksessa ja vuoden alusta hän on aloittanut mielen valmentaja yrittäjän polkunsa. Maikku kuvailisi Hannaa seuraavasti: herkkä, innostava ja syvällinen ajattelija.

Yhteystiedot: +358503048211, mielitreenit@gmail.com, www.mielitreenit.fi


Maikku on koulutukseltaan Liikuntatieteiden Maisteri, psykodraamaohjaaja ja työnohjaaja. Tällä hetkellä hän toimii Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry:n seuratoiminnan kehittämispäällikkönä. Hannan sanoin Maikku on persoonana valloittava, aito ja syvällinen.

Yhteystiedot: +358 452321458, maikku.miettinen@gmail.com, www.mielenliikutus.fi

0 views

Mielen valmentaja

Hanna Pitkänen

Hub Turku: Nunnankatu 4, 20700 Turku
+358 503 048 211

mielitreenit@gmail.com​