Korillinen mielen taitoja Koronakevääseen: Pelko on persuksista

En todellakaan ole pelon asiantuntija, eikä minulla ole mitään tutkittua tietoa tässä kirjoitukseni taustalla. Mua on kuitenkin monesti pelottanut ihan perhanasti, joten kokemusasiantuntijana voin aiheesta jotain sanoa.


Mulla pelko menee jalkoihin ja lamauttaa. Näin käy siis ihan konkreettisesti ja kun pelko minulla tulee keholliseksi, alkaa askel todellakin painaa.

Jonkin konkreettisen asian pelko on helpompi tunnistaa kuin sellainen omituinen pelko, jota en osaa hahmottaa. Esim. käärmeen pelko saa minut hetkeksi lamaantumaan, mutta nopeasti lamaannus muuttuu toiminnaksi.

Hahmottoman ällöttävän pelon ilmaantumista en osaa ennustaa ja joskus pelko jää minuun asumaan päiviksi tai jopa viikoiksi. Monasti se häipyy ihan omia aikojaan. Nykyään osaan paremmin kuunnella ’jalkojani’ ja kun pelko menee jalkoihin, on aika tehdä jotain.


Tässä pari keinoa, millä minä olen saanut vähän tolkkua omiin pelkoihin. Toimisiko ne sinulla?


Pysähdy ja ryhdy salapoliisiksi

Otan jostain aikaa itselleni pohtiakseni, mistä pelon kokemuksessa voisi tällä kertaa olla kyse. Hahmotan mieltäni saadakseni palasia taas paikalleen. Mulle toimii parhaiten se, että käytän hahmottamiseni tueksi mielikuvia tai symboleja. Etsin rauhallisen paikan ja alan tehdä esim. erilaisilla tavaroilla kokemustani näkyväksi. Piirtäminen voisi myös toimia.


Myös mielessäni olen oppinut työstämään hahmotonta ja saanut vähän hahmoa isolle mustalle pelolle. Kun sitten olen saanut asioita vähän hahmotettua alan kirjoittaa. Huomaan, että sitten kun saan asian kirjoitettua, se on jo selkeytynyt kummasti.


Vietä murehtimisaika illalla

Joskus olen ennen nukkumaan menoa viettänyt murehtimisaikaa. Kirjaan paperille kaikki ne asiat, jotka pelottaa ja aiheuttaa murhetta ja jossa mieli askartelee. Kun ne on paperille kirjattu, niitä ei sitten tarvitse välttämättä pelätä enää yöllä.


Kerro peloista jollekin

Kun kertoo peloistaan jollekin, voi saada ihan uuden näkökulman pelkoon ja sitä kautta mieli alkaa askarrella asiaa eri kantilta ja pelko ikään kuin sulaa pois. Ainakin jotain mielessä liikahtaa ja on helpompi jatkaa omaa työstämistään.


Kävelen ja kuuntelen podcasteja

Mulla auttaa lähes kaikkeen se, kun lähden kävelemään ja kuuntelen jotain mielenkiintoista podcastia. Mieli saa muuta aherrettavaa ja kävely sulattaa jäykät jalat. Kävelyn meditatiivinen vaikutus ja siihen yhdistetty kiinnostavan asian kuuntelu toimii tosi hyvin.


Avoimin mielin kohti uusia pelottavia seikkailuja,

Maikku


Hanna on eläköitynyt urheilija, markkinoinnin moniottelija sekä kasvava mielen valmentaja. Mielen valmennusta Hanna on opiskellut Mental Sport Valmentaja-koulutuksessa sekä NLP Practioner-koulutuksessa ja vuoden alusta hän on aloittanut mielen valmentaja yrittäjän polkunsa. Maikku kuvailisi Hannaa seuraavasti: herkkä, innostava ja syvällinen ajattelija.


Yhteystiedot: +358503048211, mielitreenit@gmail.com, www.mielitreenit.fi

Maikku on koulutukseltaan Liikuntatieteiden Maisteri, psykodraamaohjaaja ja työnohjaaja. Tällä hetkellä hän toimii Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry:n seuratoiminnan kehittämispäällikkönä. Hannan sanoin Maikku on persoonana valloittava, aito ja syvällinen.

Yhteystiedot: +358 452321458, maikku.miettinen@gmail.com, www.mielenliikutus.fi

21 views

Mentaalivalmentaja

Hanna Pitkänen

Hub Turku: Nunnankatu 4, 20700 Turku
+358 503 048 211

mielitreenit@gmail.com​