Lapsuuden haaveesta tuli totta! Lääkikseen sisään - vihdoinkin!

Tänä keväänä ilmestyi todella kiinnostava asiakas Mielitreeneihin vain viikkoa ennen omaa h-hetkeään. Henna Arponen haki tänä vuonna neljättä kertaa opiskelemaan lääketieteelliseen. Ja nyt neljäs kerta toden sanoi! Tänä vuonna Henna hyödynsi ensimmäistä kertaa mentaalivalmennusta osana valmistautumistaan.


Sitten heinäkuun 5.päivä sain moisen viestin ja kyyneleet kirposivat silmiini.


“No niin, sitä päästiin sit sisään. Ja vielä Turkuun. Kiitos sulle hirveesti henkisestä tuesta!”
Kuva: Muotomyrsky Oy

Miten, Henna, päädyit Mielitreeneihin? Miksi?


“Mun kaveri suositteli tutun tuttua, joka tekee mentaalivalmennusta. Olemme monet vuodet hänen kanssaan valmistautuneet pääsykokeisiin. Hän pääsi jo viime vuonna sisään ja nyt minä hain neljättä kertaa. Olin jo aiemmin miettinyt mentaalivalmennusta vaihtoehtona valmistautumisessa, mutta epäilytti, että jos valmentaja sanoo vaan itsestäänselvyyksiä kuten ”uni, liikunta ja ruokavalio on tärkeitä”.


Koin, että mun taitotaso oli jo tarpeeksi hyvä päästäkseni sisään, mutta stressi ja jännitys ovat ottaneet vallan aikaisemmissa valintakokeissa, joten olen mielestäni suoriutunut osaamistasoani alhaisemmin koetilanteissa. Koin, että tarvitsen apua siihen, miten hallita stressiä ja jännitystä.


Tuntui turvalliselta mennä edes tutun tutulle, jonka on kuullut olevan hyvä tyyppi.”


Mitä Mielitreeneissä tehtiin?


Tärkeää Hennasta oli se, että sai keskustella ulkopuolisen kanssa asioista ja tuntemuksista kokeeseen liittyen. Se, että hän pääsi purkamaan paineita helpotti jo paljon.


“Tunteiden purkaminen teki hyvää, sillä asian kanssa on kuitenkin loppupeleissä yksin, vaikka vanhempien ja kavereiden kanssa jutteleekin. Lisäksi koetilanteen läpikäyminen oli tärkeää, aiemmin olen vain sivuuttanut siihen liittyvät epämukavat tuntemukset. Konkreettiset vinkit, kuten hengittäminen, rentoutusharjoitus ja Voimavarakehä-harjoitus, auttoivat hallitsemaan suoritustilanteen paremmin."


“Rentoutusharjoitus, jonka sain Hannalta, oli hyvä - tein sen joka päivä viikon ajan. En oo aiemmin kauheesti antanut itselle aikaa rauhoittua mutta tämän jälkeen rentoutunut ja luottavainen fiilis kesti vielä pitkään."


Ekan tapaamisemme jälkeen Henna sai vietettyä loppuviikon rauhallisemmin ja keskityttyä paremmin viimeisiin valmistautumishetkiin. Se puolestaan toi itsevarmemman olon jo koetta edeltäviin päiviin. Vikana päivänä hänellä kuuleman mukaan oli jo rauhallinen olo, koska valmistautuminen oli alkanut jo edellisellä viikolla.


“Taidot eivät tietenkään häviä mihinkään muutamassa päivässä, mutta vikoina päivinä voi sekoilla täysin ja pilata sillä kokeen, kun romuttaa oman itsevarmuuden ja hävittää jo tutuksi tulleet rutiinit.”


“Koeaamuna tein rentoutuksen ja Voimavarakehä-harjoituksen. Ihan hyvällä fiiliksellä pystysin aloittamaan kokeen. Niissä kohdissa koetta, kun ahdisti, niin koitin vain miettiä niitä asioita, mitä oltiin Hannan kanssa juteltu ja hengittää mahdollisimman syvään ja rauhallisesti."


Mitä haluat kertoa muille opiskelijoille mentaalivalmennuksesta?


“Mäkään en uskonu tähän mentaalivalmennukseen aiemmin tai siihen miten se vois oikeesti auttaa. Siitä tuli kuitenkin itsevarmuutta, että yritti tehdä myös henkiselle puolelle jotakin ja tiesi, että on tehnyt kaikkensa valmistautumisessaan.”


Hennan vinkit opiskelijalle pääsykokeeseen valmistautumiseen:

  1. Kohtaa asia - käy läpi mielessä - älä vain sivuuta ajatusta koetilanteesta

  2. Tee suunnitelma ja pysy siinä > terve itsekkyys valmistautuessa on ok!

  3. Yritä olla itsevarma ja luottaa omiin kykyihisi


“Koin, että se mitä me oltiin puhuttu ja se, että olin myös henkisellä tasolla valmistautunut tohon kokeeseen, auttoi suoriutumaan oman taitotasoni mukaisesti.”


Mielitreenit toivottaa Hennalle ihania suunnitteluhetkiä uuteen elämänvaiheeseen ja edelleen rauhoittavia hengityksiä sopiviin kohtiin!